top of page
Writer's pictureAula de So Comunicacio

Miguel Ramón Rubiano - Coneix a l'equip d'Aula de So IV

Seguim el cicle d'entrevistes #ConeixAuladeSo amb el Miguel Ramón, el nou professor de guitarra elèctrica.


Músic i productor colomobià, fundador del segell discogràfic i agència Afuerenyo Music i membre de l'Academia Latina de la Grabación Latin Grammy. Graduad de l'Aula de Jazz i Música Moderna de Barcelona (Berklee College of Music) en guitarra jaz, Music Business a SAE Barcelona i Diploma de Musicoterapia de la Universitat de Nebrija. També ha estudiat guitarra clàssica a la Universitat Javeriana de Bogotá, guitarra jazz i música popular amb Teto Ocampo i jazz i latin jazz al Taller de Músics.


Des del 1994 ha participat en l'escena musical colombiana amb grups com Pepa Fresa, Riosón i Reggadera.

Resideix a Barcelona des del 2000 on imparteix classes i ha gravat més d'una vintena de discs per a segells com Sony Music o EMI i ha participat en gires de projectes com Papa Orbe& los científicos del Sabor o Zulu 930 entre altres.

És cofundador de l'orquestra La Sucursal S.A., amb actuacions arreu del món.


Les vostres preguntes



Quan vas començar a fer música?

Vaig començar al món de la música una mica abans dels 8 anys perquè la meva mare ens va posar a mi i als meus germans a classe de música per a que ens estiguessim quiets! Vam anar-nos fent grans i jo vaig trobar una guitarra i un tiple (un instrument colombià) dels meus pares i vaig començar a investigar com funcionaven amb alguns llibres que també teniem a casa. Vaig aprendre del meu tiet i els meus cosins grans que tocaven i cantaven i més endavant em van apuntar a classes més formals.


Quins rols desenvolupes en el món de la música?

Vaig tenir la sort de tocar professionalment des dels 16-17 anys i el líder d'una banda de rock-pop molt coneguda de Colòmbia em va introduïr en el món del management, el roadie i el treball de guitarrista amb la seva banda, així vaig aprendre tota la feina que hi ha darrere de l'escenari. Això va fer que amb les meves bandes jo fes de booker, manager, road manager, productor a més de treballar de professor. Actualment tinc una agència de booking i management i un segell discogràfic. Resumint, he tingut la sort de tocar molts àmbits diferents dins la indústria musical.


Què et va portar a Barcelona?

L'any 2000 va haver-hi un èxode de músics colombians cap a Barcelona perquè allà l'educació musical reglada començava i acabava amb la música clàssica. Com a guitarrista vaig passar-hi, però vaig patir molt amb les presentacions i mai vaig poder amb els nervis i els processos d'aprenentatge de la clàssica. Per altra banda, estava treballant constantment amb música popular - jazz, rock, salsa, música llatina... I estava buscant professorat i escoles que em formés en aquest àmbit. És per això que vaig venir cap al Taller de Músics on hi havia altres músics colombians i per facilitat de gestió de papers donat que la situació a Colòmbia era molt complicada.

Ja fa 22 anys que sóc aquí i he tingut la sort de fer gira per tota Europa amb músics colombians i d'aquí perquè Barcelona és una molt bona base d'operacions per a moure's arreu del món amb la música.


Què t'ha cridat l'atenció de l'Aula de So?

Acabo d'arribar, però el Kodály sempre m'ha cridat l'atenció, sobretot el que pot comportar entendre la música des d'una perspectiva intervàlica. Mai he pogut treballat amb aquesta metodologia i em crida molt l'atenció de l'escola, i el que genera al voltant de l'alumne donant-los una manera d'entendre la música més "tangible".


Per què creus que el taller de guitarra elèctrica és interessant?

Tothom sap que és la distorsió i la reverberació, però no acostuma a haver-hi un curs dedicat al tractament dels efects per als instruments tot i que els músics els fan servir molt. Farem un repàs explicatiu, primer centrat en la guitarra, de perquè serveixen els botons del propi instrument i després del cable cap a fora tot el que pot arribar a passar: per a què serveix cada efecte, quines aplicacions existeixen que poden facilitar la vida, etc.

La idea és, amb aquests tallers, escurçar el camí o il·luminar un camí que no està gaire desenvolupat acadèmicament a qui vulgui participar. Animaria a venir a qualsevol persona amb curiositat al voltant de la música popular, no només guitarristes.




La propera entrevista serà a la Luz Marina Díaz, pots fer aquí la teva pregunta o a les nostres xarxes socials


73 views0 comments

Comments


bottom of page